TW Steel

TW Steel

Het verhaal achter TW Steel is er eentje van jong ondernemerschap in combinatie met een geslaagd concept. Een vader en zoon coöperatie die binnen een relatief korte tijd uitgroeide tot een van de meest befaamde merken van Hollandse origine. Het begon allemaal met een jongen, Jordy Cobelens, die op zijn veertiende brood zag in de verkoop van de door zijn vader ontworpen horloges. Daarna ging het snel: het product sloeg aan en bleek een gat in de markt. Jordy zette koers op het uitbreiden van het (toen nog) bescheiden concept. 

Het verhaal achter TW Steel is er eentje van jong ondernemerschap in combinatie met een geslaagd concept. Een vader en zoon coöperatie die binnen een relatief korte tijd uitgroeide tot een van de meest befaamde merken van Hollandse origine. Het begon allemaal met een jongen, Jordy Cobelens, die op zijn veertiende brood zag in de verkoop van de door zijn vader ontworpen horloges. Daarna ging het snel: het product sloeg aan en bleek een gat in de markt. Jordy zette koers op het uitbreiden van het (toen nog) bescheiden concept. Hij deed dit naast zijn werkzaamheden in de supermarkt, waartoe zijn moeder hem enigszins verplichtte om de waarde van het geld te kunnen begrijpen. Nu, zo’n twintig jaar later, is TW Steel een zeer bekend merk dat een wereldwijde reputatie heeft opgebouwd vanwege haar commerciële activiteiten in de Formule 1 branche. Jaarlijks worden er 250 duizend TW Steel horloges verkocht. En daarbij komt dat er grootste plannen zijn om ook de Amerikaanse markt (met veel potentie) te veroveren..

‘It’s not a watch, it is a statement’ - Dat is het motto van TW Steel en beter dan dat kan het merk niet getypeerd worden. Horloges zijn herenobjecten en moeten dus groot en kolossaal zijn. Althans, dat is lange tijd de insteek geweest van dit horlogemerk. Langzamerhand lijkt TW Steel zich ook bewust te zijn van het feit dat het op die manier een grote markt onbedoeld links laat liggen. Dat heeft erin geresulteerd dat er nu ook deals zijn gemaakt met vrouwelijke ‘opinion leaders’ zoals Kelly Roland. Zeer recentelijk verscheen er een zeer uitgebreid interview met Jordy Cobelens op het internet. Mocht je interesse hebben, dan kan je onderstaande video bekijken.

In 2005, toen TW Steel officieel de horlogemarkt betrad, werd er heel erg getwijfeld aan het merk en werd het door velen als zijnde rommel aangemerkt. Nog steeds is TW Steel een controversiële kwestie in horlogeland. Gezien haar internationale reputatie kunnen we er niet omheen dat dit bedrijf toch iets gigantisch heeft weten te bereiken wat veel horlogegeeks in 2005 niet voor mogelijk hadden gehouden. Allereerst moet er gezegd worden dat dit horloge slechts een selectieve doelgroep heeft. Dunne pols? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk nooit een TW Steel willen bemachtigen, gezien het feit dat kasten van ongeveer 50 millimeter niet ongewoon zijn. Dikke kasten, met een goede afwerking.. Maar velen knappen af van het goedkope quartz uurwerkje dat in veel modellen zit. Je mag immers toch meer verwachten dan een goedkoop Miyota uurwerkje voor de prijs die TW Steel rekent voor haar modellen. Anderzijds, interne specificaties doen er voor de grote meerderheid nauwelijks toe. Als het klokje maar blijft tikken, hoor je de gemiddelde consument niet klagen. Het gaat om de emotie die het oproept en daarin is TW Steel aardig geslaagd. Althans, het blijft een kwestie van smaak..

Feit is wel dat het merk jaarlijks toch 250 duizend horloges weet te verkopen. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het horloge zichzelf weet te verkopen. Hoe opvallender de klok, hoe meer aandacht het trekt en hoe meer het verkocht wordt. Bovendien zijn het niet de onopvallendste jongens die dit merk hebben groot gemaakt: denk bijvoorbeeld aan de broertjes Coronel. Dat het meer geassocieerd wordt met een modemerk is daarom ook redelijk begrijpelijk. Marketing is key in deze. TW Steel heeft verschillende modellen op de markt gebracht. Zo heeft het ‘klassieke’ modellen onder de naam ‘Canteen Bracelet’. Bovendien is er ook een ‘slim line’ met horloges die een diameter van grofweg 45 mm hebben. Mocht je op zoek zijn naar een TW Steel met een hoog ‘bling’ gehalte, dan kan je het beste kiezen voor de CEO Tech/Canteen of een Grandeur Tech. De classic modellen kenmerken zich vooral door de gigantische kroon. Dit is één van de vele USP’s van TW Steel, ookal wordt dit steeds vaker overgenomen door andere merken. Daarnaast hebben veel modellen ook een doornsluiting die stabiel en stevig is: dit is een soort dikke ronde steen met kartels die je als het ware ‘opendraait’. Wat naar mijn mening een contrast vormt met het uitbundige en robuuste design, is de datumaanduiding. Deze is relatief klein in verhouding met de wijzers en bezels. Hieronder staan video’s ingesloten van de verschillende TW Steel modellen.