Smart Watches

1 jaar geleden

Alles wordt beter, sneller, goedkoper en uiteindelijk ook praktischer. Zou het horloge waarmee we opgegroeid zijn op de termijn volledig vervangen worden door de Smartwatch? Zou er zich hetzelfde kunnen voordoen met de horloge merken zoals Rolex en Breitling als wat er met Kodac in de tijd van de digitale fotografie zich gebeurde? Hieraan verwant, is dat wat Peter Drucker ooit zei: Culture eats strategy for breakfast.

Alles wordt beter, sneller, goedkoper en uiteindelijk ook praktischer. Zou het horloge waarmee we opgegroeid zijn op de termijn volledig vervangen worden door de Smartwatch? Zou er zich hetzelfde kunnen voordoen met de horloge merken zoals Rolex en Breitling als wat er met Kodac in de tijd van de digitale fotografie zich gebeurde? Hieraan verwant, is dat wat Peter Drucker ooit zei:

Culture eats strategy for breakfast.

Daar waar de Rolex-cultuur zich kenmerkt door een lang productietraject met veel keuringen en uitvoerige testfases, produceert Apple haar Apple smartwatch binnen een mum van tijd. Daar waar het handwerk binnen de Rolex-fabrieken nog steeds een onderdeel vormt van het productieproces, produceert Apple haar smartwatches zonder haast enige menselijke interventie. In het verleden bleek dat de bedrijfscultuur van Kodac niet veerbaar was en niet mee kon concurreren met bedrijven (zoals Canon en Nikon) met nieuwe, geavanceerdere strategieën en technologiën. Kodac had in die jaren goede hoop dat ze gewoon netjes in een oligopolische marktvorm konden meedingen met de opkomende partijen. Echter, de analoge rolletjes bleken toch snel minder aantrekkelijk in vergelijking met de handige digitale mogelijkheden die Canon en Nikon boodt. Kodac kon niet meer omschakelen, omdat de bedrijfscultuur met vaste werknemers niet in staat was om zich snel om te scholen en zich ook te specialiseren in een andere tak van sport: digitale fotografie. Nou lijkt dit een doom scenario dat zich op alle markten voordoet. Steevast komen er nieuwe, efficiëntere bedrijven die meer value for money leveren dan de gevestige bedrijven uit eenzelfde branche. Hier betoog ik mijn mening waarom de smartwatch wel of toch niet de horlogemarkt op haar kop gaat zetten. 

Smart watch: horloge van de toekomst of toch niet?

Op dit moment zijn de smartwatches die ontwikkeld worden door Motorola, Apple, Samsung en LG niet meer dan een leuke gadget met een paar handige, maar zeer beperkte functies. Een echte grote meerwaarde ten opzichte van een 'old school horloge' is er niet. Nog niet in ieder geval. Er wordt wel hard gewerkt aan nieuwe functionaliteiten die wel echt iets toevoegen aan de smartwatch. Op Kickstarter zijn er al meerdere crowdfundingprojecten voor smartwatches de revue gepasseerd met hele handige functies. De mogelijkheid om te bellen met je horloge is een voorbeeld van een leuke feature. Medisch gezien kan een smart watch wel een toegevoegde waarde hebben. Voor medische doeleinden kan dit product namelijk massaal ingezet worden om zaken als hartslag te meten en misschien is het in de toekomst zelfs mogelijk om lichamelijke toestanden te meten en er zelf met een medicatie op in te spelen. Het product heeft potentie, maar het is aan applicatiefabrikanten om die potentie er ook daadwerkelijk uit te halen.. De duurdere horlogemerken zoals Rolex, Hublot, Breitling, etc. die voornamelijk door de meer bedeelden in onze samenleving gedragen worden, hebben nog weinig tegenslagen ondervonden door de opkomst van de smartwatch. Een bankier verkiest namelijk een stijlvol horloge boven een plastic smart watch. Echter, Apple probeert ook deze rijke doelgroep te bereiken door bijvoorbeeld smart watches te produceren van exclusieve materialen. Zo worden er al roestvrij stalen Apple watches geproduceerd tegen een kleine 1000 euro. Er is zelfs al een 18-karaats 42mm 'gold rose' Apple Watch beschikbaar (zie onderstaande afbeelding) tegen een prijs van 15.000 euro.

Echter, zolang er geen functionaliteiten zijn die in het zakelijke leven een grote meerwaarde hebben, zal ook de rijke bankier niet switchen van zijn op maat en met de hand gemaakte Rolex. Deze horloges zien er gewoon veel charmanter uit dan een vierkant blokje plastic. Uitzondering op de regel is misschien de smart watch die Motorola op de markt heeft gebracht, maar ook deze kan kwa design niet opboksen tegen die van de befaamde merken. Daarentegen denk ik dat ook voor de hogere inkomens een smart watch in de toekomst wellicht toch interessant zal worden. Het contactloos kunnen betalen met je horloge zou namelijk een toevoeging zijn die ook voor zakenlui interesssant is. Er wordt zelfs gespeculeerd over een ingebouwde functie waarmee je tijdens het reizen in plaats van met je OV-chipkaart betaalt, simpelweg je smart watch gebruikt. Dit zijn wel functies die het dagelijks leven sneller en eenvoudiger maken. Ook de businessclass vliegers en treinreizigers zullen dan wellicht toch overstappen op een smartwatch als ze al hun reisjes met hun horloge kunnen betalen.