OOZOO

OOZOO

Vrijwel iedereen moet er eens aan beginnen: een horloge. Zonder enig benul wat voor schoonheid een dergelijk object schept, fixeer je vooral je aandacht op de prijs. Dat het horloge lekker zit en er goed uitziet, is een pré, maar de meesten zijn niet bereid om voor het eerste klokje grof geld te spenderen. Bovendien moet je ook aan het horloge principe wennen, wat ertoe leidt dat je niet direct het meest exotische horloge van de plank vist. Dit alles lijkt OOZOO zich maar al te goed te hebben gerealiseerd.

Vrijwel iedereen moet er eens aan beginnen: een horloge. Zonder enig benul wat voor schoonheid een dergelijk object schept, fixeer je vooral je aandacht op de prijs. Dat het horloge lekker zit en er goed uitziet, is een pré, maar de meesten zijn niet bereid om voor het eerste klokje grof geld te spenderen. Bovendien moet je ook aan het horloge principe wennen, wat ertoe leidt dat je niet direct het meest exotische horloge van de plank vist. Dit alles lijkt OOZOO zich maar al te goed te hebben gerealiseerd.

FACTS & FIGURES

Jaar van oprichting: +/- 2000 Waar begon het succes: In Nederland werd OOZOO opgezet. Slogan: "OOZOO does not follow trends, it sets trends." Helaas is er niet veel over dit merk bekend. Oprichters, omzet, etc. is nergens te achterhalen. Voordat ik besloot om het een en ander over dit horlogemerk te schrijven, stuitte ik op een intrigerend topic over de lof die goedkope OOZOO's onder jongeren krijgen terwijl de echt waardevolle horloges in het niets belanden (de hele discussie lees je hier). Dit toont aan dat dit relatief jonge bedrijf met succes haar doelgroep heeft gevonden. Ook blijkt er maandelijks veelvuldig op gezocht te worden in Google (maandelijks 4400 keer op alleen al op de term 'OOZOO Heren Horloges'). Dit was voor mij de aanleiding om het fenomeen 'OOZOO' zorgvuldig uiteen te zetten.

OOZOO Timepieces

Dit is het type waar het allemaal mee begon. Althans, waar het meeste succes mee behaald is. Dit, op het eerste gezicht, lompe horloge heeft veel aandacht gekregen en is misschien wel de horloge primeur voor menig kind. Op subtiele wijze weet dit horloge de aandacht naar zicht toe te trekken. Niet door de kleur (veelal redelijk neutraal en geen exotische combinaties), maar wel door de vorm en wijzerplaat. Wat betreft de vorm± dit horloge heeft een diameter van 46-50 mm en door de gigantische omvang van de cijfers (die eveneens afwijken van mainstream horloges) is dit een echte 'eye-catcher'. Ohja, die lederen band zit er ook bij. De prijs? Ongeveer 50 euro.

 

OOZOO Vintage

OOZOO merkte dat het met de 'timepieces' een succesvol concept in handen had. Natuurlijk werd die collectie uitvoerig uitgebreid met nieuwe vergelijkbare modellen die heel subtiel afweken van de 'originals'. Daarnaast begon het ook andere modellen te produceren waarvan de Vintage serie naar mijn mening het meest geslaagd is. Dit is een heerlijk horloge dat naar mijn mening het beste tot haar recht komt als 'dressy watch'. Natuurlijk kan het ook als casual watch gedragen worden. Dit horloge spreekt mij heel erg aan, vanwege de dunne kast en het mooie mineraalglas.

OOZOO STEEL

Bij dit model vind ik dat OOZOO haar eigen filosofie tenietgedaan heeft. De simpliciteit van de twee eerdergenoemde modellen wordt met dit model niet behaald en dat resulteert in dat dit model in het rijtje terecht komt met een hele hoop andere vergelijkbare 'duikachtige' horloges. Deze horloges hebben een nog grotere (XXL) kast en zijn waterdicht t/m 10 ATM. De wijzers hebben exotische kleuren gekregen wat naar mijn idee totaal niet past bij het ideaalbeeld van OOZOO.

Silicone OOZOO

Weer de zoveelste ICE Watch look-a-like. Als je het mij vraagt, is dit type zwaar overgewaardeerd en niet meer trendy. Bovendien spreekt OOZOO zichzelf met dit horloge tegen. We don't follow trends, we set trends.. Juist ja, beweren dat jullie dit horlogetype hebben uitgevonden, is vrij ongeloofwaardig gezien het feit dat ICE Watch hier natuurlijk al veel eerder mee was. Maar goed, er zal vast een doelgroep zijn die dit horloge wel interessant vindt (voornamelijk kinderen), omdat het natuurlijk wel vele malen goedkoper is dan haar broertje (ICE Watch). Al met al vind ik dit niet echt een interessante serie.. OOZOO is dus van origine een Nederlands bedrijf, maar heeft zich in rap tempo weten te vermenigvuldigen naar landen zoals Duitsland, Polen, Griekenland, Frankrijk, Italië en bovendien Engeland. Dat het een succes is, is dus wel gebleken. Het onderscheidende karakter van OOZOO is dat de eenvoud in combinatie met kwaliteit en draagcomfort nagestreefd wordt tegen zo scherp mogelijke prijzen. Er zijn weinig merken die dit kunnen realiseren en voor dat gelimiteerde aantal zul je al snel de grens over moeten (lees: Ebay/Amazon/AliExpress). Er zijn immers maar weinig bedrijven die een echte lederen band bij een kwalitatief goed uurwerk levert dat ongeveer 30/40 euro kost.